The Use of Social Media Instagram as Instructional Media for Physics Toward Student’s Learning Motivation

Elmi Mahzum, Ahmad Farhan, Eka Ramadhani

Abstract


This research aims to determine the use of Instagram toward student’s learning motivation among class XI IPA 4 students at SMAN 2 Banda Aceh. The type of approach used in this research was qualitative. The method use of this research was experiment. the sample in this research were students of class XI IPA 4 at SMAN 2 Banda Aceh. Data collection techniques by using a learning motivation questionnaire. Analysis and data processing using a percentage equation. Based on the results and analysis of data based on the value range of the motivation level score, It was found that Instagram as a physics instructional media is beneficial to increase student motivation.

Keywords: instagram, instructional media, and learning motivation


Full Text:

PDF

References


Akbar, A.R.R. & Komarudin. (2015). Pengembangan Video Pembelajaran Matematika Berbantuan Media Sosial Instagram sebagai Alternatif Pembelajaran. Jurnal Matematika, 1(2), 209-215.

Alannasir, W. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Animasi dalam Pembelajaran IPS terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri Mannuruki. Journal of EST, 2(2), 81-90.

Arikunto, S. (2005). Manajemen Penelitian. Jakarta: PT Asdi Mahasatya.

Asnawir & Basyiruddin, M.U. (2002). Media Pembelajaran. Jakarta: Ciputat Pers.

Babang, Lestari, Husain, S. & Rede, A. (2015). Penerapan Pembelajaran Media Audio-Visual untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Biologi di Kelas Viii A SMP Gkst Imanuel Palu. Jurnal Sains dan Teknologi Tadulako, 4(1), 23-28.

Fidian, A. (2017). Pengaruh Penggunaan Instagram sebagai Media Pembelajaran terhadap Peningkatan Motivasi Menulis Mahasiswa. Jurnal Perspektif Pendidikan, 11 (2), 8-14

Halidil, M.H., Husain, S.N. & Saehana, S. (2015). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Tik tMotivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN Model Terpadu Madani Palu. e-Jurnal Mitra Sains, 3(1), 53-60.

Hamalik, O. (2010). Proses Belajar Mengajar. Jakarta : Sinar Grafika

Irwandani & Juariah, S. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Komik Fisika Berbantuan Sosial Media Instagram sebagai Alternatif Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 05(1), 33-42.

Iwantara, I.W., Sadia, I.W. & Suma, I.K. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Video Youtube dalam Pembelajaran IPA terhadap Motivasi Belajar dan Pemahaman Konsep Siswa. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 4, 1-13.

Pradilasari, L., Gani, A. & Khaldun, I. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual pada Materi Koloid untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 07 (01), 9-15

Priyambodo, E., Wiyarsi, A. & Sari, L.P. (2012). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Web Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Kependidikan, 42(2), 99-109.

Putri, N.W. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah. Journal of Arabic Education and Literature, 1(1), 1-16.

Ribawati, E. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Video terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal “Candrasangkala”, 1(1), 1-10.

Riesyaputra, Adlim, & Mursal. (2015). Pengaruh Pemanfaatan Facebook sebagai Media Elearning pada Program Remedial Teaching terhadap Motivasi Belajar dan Penguasaan Konsep Alat-Alat Optik pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 03(02), 85-95.

Srinadi, N. (2015). Analisis Pengaruh Penggunaan Teknologi Informasi sebagai Media Pembelajaran terhadap Motivasi Belajar Siswa. Konferensi Nasional Sistem & Informatika, 891-895.

Uno. H. (2011). Teori Motivasi & Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.

Utami, P.R., Probosari, M.R. & Fatmawati, U. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Berbantu Instagram terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas X SMA Negeri 8 Surakarta. Bio-Pedagogi, 4(1), 47-52.




DOI: https://doi.org/10.24815/ajse.v2i1.14997

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Asian Journal of Science Education