The Development of EduPlasa Media Learning Devices in Static Fluid Materials

Haifa Humaira, A Halim, Agus Wahyuni

Abstract


This study aims to develop learning devices for EduPlasa media in static fluid material. The research method used is descriptive method with a quantitative approach. The research subjects were students of class XI MIPA 4, amounting to 24 people in state senior high school Banda Aceh. Data collection techniques in the form of questionnaires validation media experts, content and learning tools and documentation. The results of the study indicate that the learning device for EduPlasa media is effectively used. This can be seen from the results of the percentage of media rated by experts at 81.5%, the percentage of media content assessed by experts as much as 85% and the responses of students about the media reached 86.68% so that the media can be said to be suitable for use in learning. Development of learning tools for EduPlasa media in the form of learning implementation plans (RPP), student worksheets (LKPD), power points as supporters of interactive media. The results of validation by evaluation experts and practitioners for RPP and LKPD obtained an assessment of 75% so that the learning device met the criteria of valid, practical and effective use.


Full Text:

PDF

References


Adi, A.P. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Scientific Berbantuan Geogebra Dalam Upaya Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Dan Aktivitas Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha.

Arikunto, S. (2010). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan (Edisi Revisi). Jakarta: Bumi Aksara.

Aulia, R.A. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMPN 3 Langsa. Jurnal MAJU

Candra, & Andista, Y. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fsika Berbasis Sets Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. e-Journal IKIP PGRI Madiun

Diani, R. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Pendidikan Karakter Dengan Model Problem Based Instruction. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi.

Gunada, W. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Sikap Ilmiah Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi.

Jaya. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Biologi Bermuatan Pendidikan Karakter Dengan Setting Guided Inquiry Untuk Meningkatkan Karakter Dan Hasil Belajar Siswa SMP. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha

Kurniawan, D. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Media Screencasto-Matic Mata Kuliah Kalkulus 2 Menggunakan Model 4-D Thiagarajan. Jurnal Siliwangi.

Munthe, B. (2009). Desain Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.

Sanjaya, W. (2010). Kurikulum dan Pembelajaran: Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). (Cetakan ketiga). Jakarta: Penerbit Kencana.

Saputra, H.T. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berorientasi Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Pbm) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Se-Kuala Nagan Raya Aceh. Jurnal Genta Mulia.

Siregar, A. (2016). Pembelajaran Pengantar Fisika Kuantum Dengan Memanfaatkan Media PhET Simulation Dan LKM Melalui Pendekatan Saintifik: Dampak Pada Minat Dan Penguasaan Konsep Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi.

Sudijono, A. (2010). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Rajawali Press

Sumiadi, R. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Saintifik Model Guided Discovery Dan Efektivitasnya Terhadap Penguasaan Konsep Biologi Siswa Sma Negeri 1 Bayan. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA Universitas Mataram

Suprapti, E. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Model Kooperatif Tipe Stad Dengan Media Powerpoint Ispring Pada Materi Jajargenjang, Layang-Layang, Dan Trapesium Di Kelas VII SMP. Journal of Mathematics Education, Science and Technology.




DOI: https://doi.org/10.24815/ajse.v1i1.14746

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Asian Journal of Science Education



Asian Journal of Science Education

ISSN  2715-5641 (online)
Organized by Jurusan Pendidikan Fisika FKIP Universitas Syiah Kuala
Published by Syiah Kuala University
Website : http://jurnal.unsyiah.ac.id/ajse
Email     : ajse@unsyiah.ac.id


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License