The Influence of Using Smartphone to Interesting Learning and GPA in Students at Physics Education Department

Anggini Mutia Suwa, A Halim, Zainuddin Zainuddin

Abstract


Research using a quantitative descriptive approach aims to determine the effect of smartphone usage on learning interest and GPA of Physics Education students at Universitas Syiah Kuala. The samples in this study were all physics students in academic year 2016 and 2017. Data collection was obtained by using a questionnaire for smartphone usage and interest in learning, while documentation for student GPA. Data processing using percentage analysis and multiple linear regression test. The results of the statistical test show that there was an influence of the use of smartphones on student interest and GPA. It was obtained that the calculated rcount was greater than rtable that was equal to 17.38.

 

Keywords: Influence, Smartphone Usage, Interests and GPA


Full Text:

PDF

References


Ayunthara, A. (2016). Pengaruh Penggunaan Teknologi Informasi, Lingkungan Sekolah Dan Manajemen Waktu Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi. Jurnal Pendidikan dan Ekonomi, 3 (5), 251-257

Etnanta, Y.C., Irhandayaningsih, A. (2017). Pengaruh Penggunaan Smartphone Terhadap Minat Baca Siswa SMA Negeri 1 Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 1 (6), 26-29

Hafni, N.D. (2018). Nomophobhia, Penyakit Masyarakat Modern. Jurnal Al-Hikmah 2 (6) 41-50

Hasanah, N., & Kumalasari, D. (2015). Penggunaan Handphone Dan Hubungan Teman Pada Perilaku Sosial Siswa Smp Muhammadiyah Luwuk Sulawesi Tengah. Harmoni Sosial:Jurnal Pendidikan IPS, 2(1), 55–70. https://doi.org/10.21831/HSJPI.V2I1.4613

Hidayat, A. R., & Junianto, E. (2017). Pengaruh Gadget Terhadap Prestasi Siswa SMK Yayasan Islam Tasikmalaya Dengan Metode TAM, Jurnal Informatika. Jurnal Informatika, 4(2), 163–173.

Mandias, G.F. (2017). Analisis Pengaruh Pemanfaatan Smartphone Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Fakultas Ilmu Komputer Universitas Klabat. Cogito Smart Journal 1 (3), 2477-8079

Manumpil, B., Ismanto, A. Y., & Onibala, F. (2015). Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Tingkat Prestasi Siswa Di SMA Negeri 9 Manado. JURNAL KEPERAWATAN,3(2), 4-6

Maria, N. (2013). Pengaruh Penggunaan Smartphone Terhadap Nilai Akademik Mahasiswa. ComTech.4 (2) 652-658

Nursina, (2017). Penggunaan Smartphone Dalam Mengembangkan Pola Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Komunikasi UHO. 2 (1), 33-41

Permata, E.G., Harpito, Kusumanto, I., Zulmiriyanto. (2019). Analisis Perilaku Mahasiswa Sains dan Teknologi dalam Penggunaan Smartphone (gadget) untuk Meningkatkan Prestasi Akademik. Jurnal Teknik Industri. 2 (9), 1411-6340

Sudjono,A. (2009). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta : Rajawali Pers

Sugiyono.(2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung:Alfabeta

Sugiyono.(2017).Statistika Untuk Penelitian. Bandung : Alfabeta.

Sugiyono.(2013).Statistika Untuk Penelitian. Bandung : Alfabeta.

Sukarno, Z. A, dan Prih H. (2018) .Pengaruh Penggunaan Gadget, Minat Belajar Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Iis Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di Sman 1 Kepanjen. Jurnal Pendidikan Ekonomi 11 (1) , 9-19.

Yuni, Regina Suci Prima. (2017) Hubungan intensitas penggunaan smartphone dengan disiplin belajar siswa. E-Societas 6 (1), 112-115




DOI: https://doi.org/10.24815/ajse.v2i1.14734

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Asian Journal of Science Education



Asian Journal of Science Education

ISSN  2715-5641 (online)
Organized by Jurusan Pendidikan Fisika FKIP Universitas Syiah Kuala
Published by Syiah Kuala University
Website : http://jurnal.unsyiah.ac.id/ajse
Email     : ajse@unsyiah.ac.id


Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License