The Effect of Brand Image, Product Quality, and Service Quality towards Customer Interest in Insurance Products: A Case of PT. Asuransi Takaful Keluarga Banda Aceh

Ridwan Ibrahim, Yurni Sartika, Ridwan Nurdin

Abstract


The research aims to examine the effect of brand image, product quality, and service quality towards customer interest in insurance products of PT. Asuransi Takaful Keluarga Banda Aceh. This study used a quantitative approach by distributing a questionnaire to costumer PT. Asuransi Takaful Keluarga Banda Aceh. The population in this study is the whole costumer at PT. Asuransi Takaful Keluarga Banda Aceh in 2018, that is 3.338 costumer, and the sample were taken is 119 samples. The analysis method used in this research is the multiple linear regression. Based on the simultaneous test (F), research results suggest that the variable brand image, product quality, and service quality is affected simultaneously to the variable of customer interest in insured at PT Asuransi Takaful Keluarga Banda Aceh. Based on the partial test (t), research results suggest that variable brand image, product quality, and service quality is affected positively and significantly influence the variable of customer interest in the insured at PT. Asuransi Takaful Keluarga Banda Aceh. According to this research, PT. Asuransi Takaful Keluarga Banda Aceh has to pay attention to brand image, product quality, and service quality to increase customer interest in apply insurance.


Full Text:

PDF

References


Arif, M. S. 2015. Pengaruh Kualitas Layanan dan Kualitas Produk Internet Banking Terhadap Keputusan Nasabah Pada Bank BRI Pandanaran. Skripsi Dipublikasikan. Semarang: Fakultas Ekonomi Universitas Semarang.

Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Assauri, Sofyan. 2001. Pangsa Pasar. Jakarta: Lembaga Penerbit Universitas Indonesia.

Assauri, Sofyan. 2011. Manajemen Pemasaran Dasar, Konsep dan Strategi. Jakarta: Grafindopersada.

Astuti, T. 2013. Pengaruh Persepsi Nasabah Tentang Tingkat Suku Bunga, Promosi, dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Menabung Nasabah. Skripsi Dipublikasikan. Yogyakarta: Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta.

Gatra. 2018. OJK: Industri Asuransi Syariah Tumbuh 15% di Tahun 2018. Diakses melalui Https://www.gatra.com.[01 Mei 2019]

Koetjoro, Wuryanti. 2009. Kualitas Pelayanan Dan Pengaruhnya Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Yang Syar’ i Pemegang Polis Asuransi Syariah. vol. 10. No. 2.

Koetjoro, Wuryanti. 2009. Kualitas Pelayanan Dan Pengaruhnya Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Yang Syar’ i Pemegang Polis Asuransi Syariah. vol. 10. No. 2.

Kotler, P dan Armstrong, G. 2001. Prinsip-prinsip Pemasaran. Alih Bahasa Imam Nurmawan. Jakarta: Erlangga.

Kotler, Philip. 2002. Manajemen Pemasaran. Jakarta: Prenhallindo.

Kotler, Philip. 2005. Manajemen Pemasaran (jilid II). Jakarta: Indeks.

Kotler, Philip. 2009. Manajemen Pemasaran. edisi 2013. Jakarta: Erlangga.

Majelis Ulama Indonesia. 2001. Pedoman Umum Asuransi Syariah. Jakarta: Dewan Syariah Nasional.

Moh. Nazir. 2011. Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia.

Mowen, John C. Dan Michael Minor. 2001. Perilaku Konsumen. edisi kelima. Jakarta: Erlangga.

Nangoi, Ronald. 2004. Pemberdayaan di era ekonomi pengetahuan. Jakarta: PT. Grasindo.

PT. Asuransi Takaful Keluarga Banda Aceh.

Sari, Nurma. 2017. Paradigma Masyarakat Terhadap Asuransi Syariah. Jurnal JII Vol. 2. No. 2.

Schiffman dan Kanuk. 2007. Perilaku Konsumen. edisi kedua. Jakarta: PT. Indeks Gramedia.

Setiadi, N. J. 2003. Perilaku Konsumen: Konsep dan Implikasi Untuk Strategi dan Penelitian Pemasaran. Jakarta: Prenada Media.

Shaleh, Abdul Rahman dan Muhbid Abdul Wahab. 2004. Psikologi Suatu Pengantar Dalam Perspektif Islam. Jakarta: Prenada Media.

Sugiyono. 2014. Metodelogi Penelitian Bisnis (Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan R& B). Bandung: Alfabeta .

Sutisna dan Pawitra. 2001. Perilaku Konsumen dan Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Remaja Rosdakarya.

Tjiptono, F. 2007. Strategi Pemasaran. Edisi Pertama. Yogyakarta: Andi Offset.

Yasri. 2012. Analisis Faktor Penentu Menjadi Nasabah Bank Syariah (Perbandingan Segmen BPR Syariah Dan Bank Umun/Unit Usaha Syariah di Sumatera Barat). Jurnal Kajian Manajemen Bisnis. 1(2): 19-44.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.